De cate ori nu ne-am propus sa reducem efectele nocive ale zaharului din alimentatie? Stim cu totii despre zaharul alb rafinat si pericolele la care ne expunem, am incercat la sugestia prietenilor variante de indulcitori ca stevia, melasa, siropurile de agave sau artar care in unele situatii ne sunt la indemana insa pentru placerile zilnice (cafeaua, ceaiul) sau preparatele dulci simtim in continuare nevoia de a folosi ZAHAR. 

Recomandarea noastra este sa folosesti zaharul din muguri de palmier de cocos sau mai simplu zahar din cocos, un produs cu indice glicemic scazut recomandat pentru copii, femei gravide si chiar pentru persoane care sufera de diabet zaharat. Il poti folosi pentru a indulci ceaiul, cafeaua, dar si pentru dulciuri. Spre deosebire de zaharul rafinat acesta isi pastreaza toti nutrientii intacti si nu are un impact atat de puternic asupra pancreasului. Din acest motiv, zaharul din cocos a devenit tot mai popular in Occident ca substitut al zaharului alb si brun si este vandut in mod obisnuit in magazinele de produse sanatoase. Cunoscut si ca zahar din seva de cocotier, este un zahar obtinut din seva florilor cocotierului si a fost utilizat ca indulcitor traditional timp de secole in tarile asiatice (Filipine, Indonezia).

Zaharul din nuca de cocos este in majoritate compus din sucroza, care ii da o aroma dulce, asemanatoare caramelelor. O lingurita de zahar din nuca de cocos contine numeroase oligominerale si alte elemente:
- Fosfor (important pentru cresterea oaselor si functionarea rinichilor)
- Potasiu (reduce hipertensiunea si micsoreaza nivelul de zahar din sange)
- Azot (trateaza bolile cardiovasculare),
- Magneziu (regularizeaza metabolismul si stimuleaza creierul)
- Mangan (un important antioxidant) si cupru (ajuta la eliberarea energiei si la producerea de melatonina in piele),
- cantitati mai mici de zinc, fier, calciu, bor, sulf, sodiu si clor.

Beneficiile zaharului din nuca de cocos
- deoarece nu este supus unui tratament chimic are vitamine si minerale esentiale intacte pentru organism, in special vitamine B care ajuta metabolismul celular si furnizeaza energie. Cel mai inalt nivel de vitamine B din zaharul de cocos il are inozitolul (vitamina B8), care este necesar pentru formarea de celule sanatoase si mai este utilizat in tratarea anxietatii si depresiei. Zaharul din nuca de cocos are si un continut inalt de tiamina, riboflavina, acid folic, colina, piridoxal, para-B12, care este adesea gasita in plante.
- poate sa fie folositor persoanelor care tin dieta, deoarece are calorii mai putine decat zaharul obisnuit.
- este o optiune buna pentru diabetici, deoarece are un indice glicemic scazut (30), spre deosebire de zaharul obisnuit care are un indice glicemic ridicat (80). Un indice glicemic si mai scazut decat zaharul din nuca de cocos au urmatoarele: extractul de stevia (0), xylitol (7), siropul de agave (15-30) si siropul din orez brun (25). Insa, xylitolul si siropul de agave sunt foarte procesate, iar stevia si siropul din orez brun nu se potrivesc si pentru dulciurile coapte.
- nu suprasolicita pancreasul, deoarece are un indice glicemic cu 10 procente mai mic decat cel din trestie sau sfecla si se absoarbe lent in corp. Astfel, pancreasul elibereaza treptat insulina care este necesara pentru a controla concentratia de glucoza din sange.

Zaharul de cocos este bogat in 16 aminoacizi ca si seva din care este extras. 100 de grame de zahar de nuca de cocos ne furnizeaza:
- 34,2 grame de acid glutamic(un neurotransmitator esential pentru buna functioare a creierului)
- 11,2 grame de acid aspartic(favorizeaza functia metabolica si este utilizat in tratarea depresiilor)
- 15,4 grame de treonina(mentine echilibrul proteic in corp)
- 8,2 grame de serina(ajuta la functionarea creierului si a sistemului nervos), cat si mici cantitati din alti aminoacizi esentiali si neesentiali.
Acesti aminoacizi, fiind componente ale proteinelor, sunt necesari pentru cresterea si repararea celulelor, buna functionare a metabolismului si producerea de hormoni si enzime.

Il poti folosi ca sa indulcesti cafeaua, ceaiurile, sucurile naturale si smoothie, dar si la terciul de ovaz sau la dulciurile prparate. Ca orice indulcitor insa este foarte concentrat in calorii si n-ar trebui sa faci abuz.